Az elmúlt évek egyik legjobban várt új részvénye: tőzsdére mehet idén a Shein
Szuperhatékony, mesterséges intelligencia alapú üzleti modell
Nagy eséllyel Önnek sem kell bemutatni a kínai Shein-t, amely az elmúlt években világszerte az olcsó divatáru szimbóluma lett. A cég 2015-ben, egy arculatváltás után kapcsolt nagyobb sebességre és villámgyorsan globális szereplővé lépett elő.
Bármennyire is meglepő, a Shein sikerének titka nem csupán abban rejlik, hogy a versenytársak árai „alá licitál”. A cég hihetetlen hatékonysággal, a saját elmondása szerint valós idejű adatokra támaszkodó, kereslet-alapú üzletei modellel dolgozik.
Bontogassuk egy kicsit a fenti mondatot és mindjárt egyértelmű lesz, hogy mit ért ez alatt a Shein.
A fast fashion cégek (H&M, Zara, Forever 21, stb.) egyik legnagyobb problémája az el nem adott árukészlet, amelyet a legtöbb esetben a raktárban tárolás után valahogyan meg is kell semmisíteni. Ezzel egyrészt elveszítik a gyártási és szállítási költségeket, a cég szempontjából már használhatatlan áru foglalja a raktár kapacitást és a végén a megsemmisítésre is költeni kell.
Ezzel szemben a Shein valós idejű adatokra támaszkodó, kereslet-alapú üzleti modelljének pont az a lényege, hogy minden új termékből először csak 100-200 darabot gyártanak.
Ezt követően a mesterséges intelligencia alapú rendszerük a felhasználói aktivitás alapján eldönti, hogy szükség lesz-e több darabra az adott dizájnból, sőt, a népszerű darabokat kombinálva automatikusan új terveket is készít.
Automatikusan kapnak megrendelést az alvállalkozók, ezáltal a lehető legkisebb a többletgyártás és a pazarlás, ami önmagában 30-40%-os költség csökkenést eredményez.
A Shein óriási előnye a versenytársaival szemben, hogy csak akkor gyárt vagy gyártat nagyobb mennyiségeket, ha biztos benne, hogy népszerű lesz az adott termék.
Átlagosan 40 napos készletforgalommal üzemelnek (kétszer gyorsabban, mint a Zara és a H&M) és 2% körül van az el nem adott darabok aránya, ezzel minimalizálják a raktár igényt is. A Shein 40%-os piaci részesedést tudhat magáénak az USA-ban és 66 milliárd dollárra becsülték az értékét.
A legutóbbi nagy kínai cég amerikai tőzsdei debütálása (NIO) az első 3 kereskedési napon 130% hasznot hozott a korai befektetőknek. Ennek ismeretében teljesen érthető, hogy a tőzsdék tárt karokkal várják a Shein részvények nyilvános bevezetését.
Szeretne az elsők között értesülni a Shein tőzsdei bevezetésének időpontjáról?
Regisztráljon az IPO figyelő szolgáltatásunkra, amelynek lényege, hogy a feliratkozók az elsők között jutnak hozzá a Shein tőzsdei bevezetésével kapcsolatos hírekhez.
A cikk forrásai: nasdaq.com, forex.com, vg.hu, The Wall Street Journal YouTube